Jonas Jönsson (1864-1951) från Överberg, bodde som vuxen på gården Basen. Han tillverkade spelpiporna som han och hans bror Olof Jönsson (Ol’ Jansa 1867-1953) spelade på. Enligt en intervju med Ol’ Jansa i Svenskt Visarkiv började brodern Jonas troligen tillverka pipor rätt sent i livet, när Ol’ Jansa behövde en ny pipa. Vi vet inte var Jonas Jönsson lärt sig piptillverkningen men det fanns en äldre spelman i Duvberg (Mickel Larsson f 1835) som både tillverkade och spelade pipa. Kanske hade han gjort den pipan Ol’ Jansa spelade på?
Prins Wilhelm besökte Jonas Jönsson 1938 när han gjorde en film om Härjedalen. Med hjälp av Bernadottebiblioteket kunde vi hitta filmen nedan om prinsens resa genom Härjedalen. Drygt 9 min in i filmen besöker han Jonas. Berättaren i filmen säger att konsten att tillverka träpipor har gått i släkten. Det är ju mycket intressant om det är sant. Undrar om kvinnan som sitter och tittar på är Imbar, Jonas hustru?
https://www.filmarkivet.se/movies/folk-mellan-fjall/
Jag har letat efter pipor gjorda av Jonas Jönsson och hittat några som jag har kunnat mäta och spela in.
Vemhån
Här finns det en familj som äger 1 pipa som verkar gjord av Jonas Jönsson och 5 pipor gjorda av Oskar Olofsson. Jonas pipa ser exakt ut som ritningarna Oskar gjorde och som det finns kopia på i Emma Gruts häfte ”Ol’ Jansas Låtbok”
Överst är en pipa av Jonas Jönsson tillsammans med 5 pipor från Oskar Olofsson. Den undre bilden visar detaljer av munstycke och labium.
Falun
I Falun bor en familj där mannen växte upp i Duvberg. De har en pipa gjord av Jonas Jönsson. Pipan var sprucken och lagad och hade förvånansvärt bra ljud.
Här ser man hur någon har lagat pipan med ståltråd.
Och i andra ändan var den också lagad, med ståltråd, rep och lack.
Nilsvallen
Här bor en person från en gammal spelmanssläkt som har några olika pipor och flöjter. Den nedersta är Jonas Jönssons. Den ljusa är min som jag använder för att mäta med. Den klarinettliknande flöjten var mystisk, svårt att förstå hur man ska kunna ta greppen när alla klaffarna sitter på samma sida. Förmodligen skulle det vara ett säckpiperör eller liknande i trämunstycket. Kanske blir det en folk-oboe?
Jonas Jönssons pipa hade trasigt labium men Oskar Olofsson hade lagat detta fint. Pipan var klart spelbar.
Jamtli
Länsmuséet i Östersund har två gamla träpipor i sin utställning, en från Jonas Jönsson, och en från okänd pipmakare, Tossåsen Myssjö. På första bilden ser man båda piporna i sin utställningsmonter. Tossåsenpipan högst upp, den var i ganska dåligt skick.
Jonas Jönssons pipa var i fint skick förutom labiet som var lite trasigt.
Välbehållen hela vägen men ändå ett konstigt hest ljud.
Men vänta, vad har hänt här? Någon har borrat ett tumhål på baksidan?! När man höll för det blev pipan spelbar.