Pipor av olika sorter är antagligen bland de allra äldsta musikinstrumenten. Man har hittat rester av benflöjter i många arkeologiska utgrävningar. I Slovenien har man daterat en sådan till c:a 43000 år fKr och den kan ha varit använd av Neandterthalare. I Sverige har benflöjter hittats i Birka men också i medeltida utgrävningar. Ingen vet egentligen när man började göra träpipor eftersom de är mer förgängliga. Man kan anta att det var lite senare än benflöjterna, eftersom det behövs en viss utveckling av verktyg och tekniker för att kunna borra ur ett pipämne. Men det finns också mer ålderdomliga tekniker för piptillverkning som fortfarande lever kvar i bl.a. Finland, där man delar pipämnet på längden, gröper ur det och sedan lägger ihop halvorna och lindar med näver, se Teppo Repo (1886-1962) göra en sådan pipa i Youtubeklippet nedan.
I Sverige verkar spelpipetraditionen vara stark i ett band tvärsöver landet Hälsingland, Gästrikland, Härjedalen, Dalarna, Värmland och Dalsland. Gamla träpipor har hittats i Jämtland och säkert på fler ställen också. Det kan finnas flera orsaker den regionala förekomsten, kanske har man lokalt fört vidare pipmakarkonsten. Kanske är det ett arv från den Finska kolonisationen? Eller så är den här delen av landet särskilt rik på fäbodar, levande skogsbygd och den lite vemodiga musiken som gör sig allra bäst på spelpipa.
Ur pipmakarsynvinkel finns det två viktiga grupper; de som borras koniskt och de som borras cylindriskt. De koniska hittar man bland annat i Dalarna, Dalsland och i Norge. Jag gör cylindriska spelpipor, framför allt s.k. Härjedalspipor, och har lärt mig detta av Gunnar Stenmark. Gunnar i sin tur lärde sig piptillverkning av Oskar Olofsson i Lillhärdal (1919-1987) och har sedan tagit detta vidare. Förutom att Gunnar tillverkar en massa Härjedalspipor och utvecklar nya blåsinstrument så har han under flera år hållit sommarkurser i piptillverkning i samband med Göran Månssons spelkurser i Haverö. Så viktigt för folkmusiken. Det finns få pipmakare kvar och om spelpipor inte längre tillverkas så försvinner den musiken. Gunnar har pedagogiskt, systematiskt och med stort tålamod lärt ut sina kunskaper och erfarenheter till oss pipmakare.